התינוק שלך מסוגל לתקשר איתך הרבה לפני שהוא מדבר מילה אחת! בכי, חיוך ותגובות של תינוק אליך עוזרים לך להבין את הצרכים שלו. למד כיצד ילדים מתקשרים ומה לעשות כאשר יש עיכוב בדיבור בגיל שנתיים.
אבני דרך במהלך השנתיים הראשונות
ילדים מתפתחים בקצב שונה, אבל הם בדרך כלל מסוגלים לעשות דברים מסוימים בגילאים מסוימים. להלן אבני דרך התפתחותיות כלליות. זכור כי הם רק קווים מנחים. אם יש לך שאלות כלשהן לגבי התפתחות תינוקך, שאל את הרופא של ילדך – כמה שיותר מוקדם יותר טוב. גם כאשר יש עיכובים, התערבות מוקדמת יכולה לעשות הבדל משמעותי.

עד שנה רוב התינוקות יעשו זאת
- חפש ותוכל למצוא מאיפה מגיע צליל.
- הגיבו לשמם רוב הזמן כשאתם קוראים לזה.
- נופף לשלום.
- תראה לאן אתה מצביע כשאתה אומר, 'תסתכל על ה______'.
- לקשקש באינטונציה (הקול עולה ויורד כאילו הם מדברים במשפטים).
- תחליפו איתך 'לדבר' – הקשיבו ושימו לב אליכם כשאתם מדברים ואז חזרו לפלפול כשתפסיקו.
- אמור 'דה-דה' לאבא ו'אמא-מה' לאמא.
- אמור לפחות מילה אחת.
- הצבע על פריטים שהם רוצים שאינם בהישג יד או משמיעים קולות תוך כדי הצבעה.
בין 1 לשנתיים רוב הפעוטות יעשו זאת
- בצע פקודות פשוטות, תחילה כאשר המבוגר מדבר ומחווה, ולאחר מכן עם מילים בלבד.
- קבל חפצים מחדר אחר כאשר תתבקש.
- הצבע על כמה חלקי גוף כששואלים אותך.
- הצבע על חפצים או אירועים מעניינים כדי לגרום לך להסתכל גם עליהם.
- תביא לך דברים כדי להראות לך.
- הצבע על חפצים כדי שתיתן להם שם.
- ציין כמה חפצים ותמונות נפוצות כשתבקשו.
- תהנה מלהעמיד פנים (למשל, להעמיד פנים מבשל). הם ישתמשו במחוות ובמילים איתך או עם פוחלץ או בובה אהובים.
- למד על מילה חדשה אחת בשבוע בין 11/2 לשנתיים.
עד גיל שנתיים רוב הפעוטות יעשו זאת
- הצבע על חלקי גוף רבים וחפצים משותפים.
- הצבע על כמה תמונות בספרים.
- בצע פקודות של שלב אחד ללא מחווה כמו 'שים את הכוס שלך על השולחן'.
- להיות מסוגל לומר כ-50 עד 100 מילים.
- אמור כמה ביטויים בני 2 מילים כמו "אבא לך", "הבובה שלי" ו"הכל נעלם".
- אולי תגיד כמה משפטים בני 3 מילים כמו "אני רוצה מיץ" או "אתה הולך ביי ביי".
- להיות מובן על ידי אחרים (או על ידי מבוגרים) כמחצית מהזמן.
עיכוב בדיבור בגיל שנתיים
אם נראה שההתפתחות של ילדך מתעכבת או מראה אחת מההתנהגויות ברשימה הבאה, ספר לרופא של ילדך. לפעמים מתרחשים עיכובים בשפה יחד עם התנהגויות אלו. כמו כן, ספר לרופא של ילדך אם התינוק שלך מפסיק לדבר או לעשות דברים שהוא או היא נהגו לעשות.

- לא מתלטף כמו תינוקות אחרים
- לא מחזיר לך חיוך מאושר
- נראה שלא שם לב אם אתה בחדר
- לא נראה שהוא שם לב לרעשים מסוימים (לדוגמה, נראה שהוא שומע צופר של מכונית או מיאו של חתול אבל לא כשאתה קורא בשמו)
- מתנהג כאילו הוא או היא בעולם שלו
- מעדיף לשחק לבד; נראה שהוא 'מכוון אחרים'
- לא נראה מתעניין או משחק בצעצועים אבל אוהב לשחק עם חפצים בבית
- יש קושי בדיבור
- יש עניין רב בחפצים שילדים צעירים אינם מעוניינים בהם בדרך כלל (לדוגמה, מעדיפים לסחוב פנס או עט כדורי מאשר פרווה או שמיכה אהובה)
- יכול להגיד את ה-ABC, המספרים או המילים לג'ינגלים בטלוויזיה אבל לא יכול להשתמש במילים כדי לבקש דברים שהוא או היא רוצים
- לא נראה שהוא מפחד מכלום
- לא נראה שהוא מרגיש כאב בצורה טיפוסית
- משתמש במילים או ביטויים חריגים לסיטואציה או חוזר על תסריטים מהטלוויזיה
עיכובים בשפה
עיכובים בשפה הם הסוגים הנפוצים ביותר של עיכוב התפתחותי. אחד מכל 5 ילדים ילמד לדבר או להשתמש במילים מאוחר יותר מילדים אחרים בני גילם. חלק מהילדים יראו גם בעיות התנהגות מכיוון שהם מתוסכלים כאשר הם לא יכולים להביע את מה שהם צריכים או רוצים.
עיכובי דיבור פשוטים הם לפעמים זמניים. הם עשויים לפתור בעצמם או עם קצת עזרה נוספת מהמשפחה. חשוב לעודד את ילדכם "לדבר" אליכם באמצעות מחוות או צלילים ושתבלו זמן רב במשחק, קריאה ודיבור עם התינוק או הפעוט שלכם. במקרים מסוימים כמו הפרעת תקשורת, ילדכם יזדקק ליותר עזרה מאיש מקצוע מיומן, מטפל בדיבור ושפה, כדי ללמוד לתקשר.
לפעמים עיכובים עשויים להיות סימן אזהרה לבעיה חמורה יותר שיכולה לכלול אובדן שמיעה, עיכוב התפתחותי בתחומים אחרים, או אפילו הפרעה על הספקטרום האוטיסטי (ASD). עיכוב שפה בילדות המוקדמת יכול גם להיות סימן לבעיית למידה שאולי לא תאובחן עד שנות הלימודים. חשוב להעריך את ילדך אם אתה מודאג מהתפתחות השפה של ילדך.
מה הרופא של ילדך עשוי לעשות
לפעמים יש צורך במידע נוסף על ילדך לפני שהרופא של ילדך יוכל לטפל בדאגותיך. הרופא עשוי:
- שאל אותך כמה שאלות או בקש ממך למלא שאלון.
- צור אינטראקציה עם ילדך בדרכים שונות כדי ללמוד יותר על התפתחותו.
- הזמינו בדיקת שמיעה והפנו אתכם לבדיקת דיבור ושפה. המטפל יעריך את הדיבור של ילדך (שפה אקספרסיבית) ואת יכולתו להבין דיבור ומחוות (שפה קולטת).
- הפנה את ילדך להערכה באמצעות תוכנית התערבות מוקדמת.
למה לצפות לאחר ביקור הרופא
אם הרופא של ילדך אומר לך לא לדאוג (שילדך "יתעדכן בזמן") אבל אתה עדיין מודאג, זה בסדר לקבל חוות דעת נוספת. ניתן לבקש מהרופא של ילדכם הפניה למומחה התפתחותי או לקלינאי תקשורת בשפה. אתה יכול גם ליצור קשר עם תוכנית התערבות מוקדמת לצורך הערכה אם ילדך צעיר מגיל 3 שנים, או למחוז בית הספר המקומי שלך אם הוא או היא בני 3 ומעלה.
אם מה שילדך אומר (שפה מפורשת) הוא העיכוב היחיד, ייתכן שיתנו לך הצעות לעזור לילדך בבית. ניתן גם להמליץ על טיפול בדיבור פורמלי. אם גם מה שילדך מבין (שפה קליטה) וגם מה שהוא או היא אומרים מתעכבים ובדיקת שמיעה תקינה [1], ילדך יזדקק להערכה נוספת. זה יקבע אם העיכובים נגרמים מהפרעת תקשורת אמיתית, עיכובים התפתחותיים כלליים, ASD או בעיה התפתחותית אחרת.

כאשר ASD הוא הסיבה לעיכובים בשפה, ילדכם יתקשה גם באינטראקציה עם אנשים אחרים והוא עשוי להראות חלק או כולן מההתנהגויות הנוגעות שפורטו קודם לכן. אם יש חשש שלילדך עשוי להיות ASD, ילדך יופנה בדרך כלל למומחה או לצוות מומחים לצורך הערכה וטיפול ב-ASD או הפרעה קשורה. לאחר מכן, המומחה/ים עשויים להמליץ על ריפוי בדיבור ועשויים להציע דרכים אחרות לשיפור מיומנויות חברתיות, התנהגות והרצון לתקשר.
תוכניות המסייעות לילדים ולמשפחות
אם לילדכם יש עיכובים או חשד לעיכובים, הרופא של ילדכם כנראה יפנה אתכם לתכנית התערבות מוקדמת באזורכם. הצוות שם עשוי לעשות הערכות נוספות ולהרגיע אותך שההתפתחות של ילדך תקינה או לומר לך שילדך ירוויח מהתערבות כלשהי. ילדכם אינו צריך לקבל אבחנה של בעיה התפתחותית כדי לקבל שירותים באמצעות תוכנית זו.
אם ילדכם צעיר מ-3 שנים, ייתכן שההפניה תהיה לתכנית התערבות מוקדמת באזורכם. תוכניות התערבות מוקדמות נקראות לפעמים תוכניות "חלק ג" או "לידה עד שלוש". התערבות מוקדמת היא תוכנית במימון פדרלי ומדינה המסייעת לילדים ולמשפחותיהם. אתה יכול גם לפנות לתוכנית ההתערבות המוקדמת בעצמך.
זכור
כהורה, עקבו אחר האינסטינקטים שלכם. אם אתה ממשיך לדאוג לגבי התפתחות ילדך, בקש הערכה מחודשת או הפניה לבדיקות פורמליות נוספות.
אולי תרצה לקרוא את המדריך שלנו על באיזה גיל מתחילים לדבר כאן.
התעמק בידע שלא יסולא בפז ובייעוץ מומחים כדי לשפר את ההבנה שלך ולנצח את פגמי הדיבור באמצעות קלינאית תקשורת המשאב המהימן שלך לפיתוח דיבור.